torsdag 10. desember 2009

Mens vi venter på at fredsprisvinneren skal vise seg på balkongen

I går nøyaktig klokken 10:54 ringte min mobiltelefon, fremmed nummer, grunn til mistanke. Skal jeg ta den eller ikke. Norstat pleier å ringe senere på dagen. Jeg bestemmer meg for å ta den.

- Hei d e Mette. Lyst te å vera me på Mamma Mia i kvæll?
- Ja!!! Kåti da?
- Helv åtte!
- Så konge!!

Nøkkelordet her er konge. Det var nemlig slik at det gikk rykte om at Kongen og Dronningen skulle se Mamma Mia samme kveld. Spent som jeg vanligvis er når selebre mennesker forventes å være i mit nærvær, ble jeg ekstra begeistret da det sto balkong venstre fjerde rad plass 4 på billetten min. Enda mer spent ble jeg da noen hadde tatt plassende våre. Spenningen toppet seg da en dame sa at det var litt omrokkeringer i seteplasseringen på grunn av spesielle gjester. De som hadde tatt plassene våre flyttet seg, og vi fikk plassene våre på balkong venstre fjerde rad. Det så ut til at resten av publikumet hadde slått seg til ro og funnet setene sine.

Plutselig kommer det flere menn i sort med mikrofon i hånden og høreapparat ned trappen forbi vår rad. De stiller seg opp, ber noen flytte seg og så kommer Kongen! Og ikke nok med det, han har med seg Dronningen, Prinsesse Märtha og Ari Behn, og Christian Ringnes!! Christian Ringnes! Det var flere i følge med Kongen, men ingen flere kjente fjes for meg. Kongen og gjengen satt på balkong venstre første rad. Tre rader nedenfor oss. Det virket på meg som om Kongen hygget seg meget. Jeg hørte også at Dronningen har sett Mamma Mia opptil seks ganger. Dakkar Kongen.

Jeg ble plutselig usikker på om det var slik at vi burde reist oss når Kongen kom inn i salen, men Mette sier her at han var der som privatperson og at vi derfor skulle sitte. Som vi gjorde. Mette påstår forresten at hun fikk øyekontakt med Kongen og et aldri så lite nikk. Det var nok et bittelitte nikk. Vi satt hver gang Kongen gikk forbi oss. Han gikk forbi fire ganger. Chrstian Ringnes gikk også forbi oss fire ganger. Christian Ringnes. Kongen skvatt skikkelig en gang også. Etter pausen, før sceneteppet gikk opp sette orkesteret brått i gang og spille en eller annen ABBA-sang, det var skikkelig høyt. Og Kongen skvatt. Jeg så Kongen skvette. Det hørtes egentlig litt drøyt ut, det var ikke slik at jeg så han huke seg ned og tisse på et hjørne. Bare litt uheldig ordlegging.

Tror kongen og dronningen hadde det morsommere i går på Mamma Mia enn de hadde i dag på prisutdelingen. Dette er bare spekulering fra min sin side, men jeg så ikke Kongen trampeklappe da Omaba fikk prisen i dag.


Der titta Barack Obama ut på balkongen på Grand Hotel ja. NRK har skikkelig god utsikt, som vi nyter her fra Eiriks gate på Tøyen.

Å der kom Kongen og Dronningen til gallamiddagen på Grand. Tenkte jeg skulle se om jeg kjente igjen noen av livvaktene til kongen fra i går. Det gjorde jeg ikke. Litt skuffende. Ved neste korsveg.

Ellers er det ikke så mye å berette fra dagen i dag. Mettes nye mobiltelefon som endelig kom i dag. Gry fikk fox, nox og kick i kalenderen, det samme som jeg fikk forigårs.

Blakar dro tilbake til Vadsø i dag tidlig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar